opc_loader

Wensenlijst

Leeftijdcontrole

Om de inhoud van deze pagina te bekijken dient u 18 jaar of ouder te zijn, bent u dat?
Ja Nee
Voor 16.00 besteld?
Vandaag verzonden
Snelle klantenservice
Deskundig advies
Altijd een groot aanbod
Scherpe prijzen
Nieuwste technieken
Veilig betalen

Dit is waarom dutjes hét geheim zijn voor een gezond en lang leven

mddagdutje

Word je door je partner wel eens ‘lui’ genoemd als je weer eens op de bank in slaap bent gevallen? Dat heeft ze er waarschijnlijk geen idee van dat zo’n klein dutje doen niet alleen heel erg lekker is, maar ook nog eens hét geheim zou kunnen zijn achter een lang en gezond leven. Tenminste, als we hersenwetenschapper en slaapexpert Matthew Walker mogen geloven. Tijd om je eens wat vaker terug te trekken in je mancave, mannen!

Oud worden? Doe een dutje!

Het stigma rondom dutjes en powernaps begint de laatste jaren gelukkig wat af te nemen - en dat is niet voor niets. Overdag een klein tukkie doen zou ons namelijk niet alleen een snelle energieboost geven, het verleent ook enkele cognitieve gezondheidsvoordelen. En dan hebben we het nu specifiek over een zogenaamde ‘bifasische slaap’. Tijdens dit type slaap wordt een nachtelijke slaapsessie van 4 of 5 uur aangevuld met een kortere sessie van anderhalf uur op een ander moment. Totaal pak je hier zo’n 6,5 uur slaap mee, ofwel 27 procent van je dag. 

Het bifasische slapen wordt vooral in Zuidelijke landen toegepast. “De gemeenschappen van middagslapers worden niet voor niets omschreven als ‘de plaatsen waar mensen vergeten te sterven’. In steden waar de siësta werd afgeschaft onder druk van de modernisering, kwamen na enkele jaren meer hart- en vaatziektes voor. In kleine enclaves van Griekenland waar de siësta in ere gehouden wordt, zoals het eiland Ikaria, is de kans dat mannen de negentig bereiken vier keer groter dan in de VS”, vertelt Walker hierover. 

Niet genoeg slaap

Meerdere keren per dag slapen is ook als we naar de natuur kijken helemaal niet zo gek. In tegenstelling tot 85% van alle soorten zoogdieren slapen de meeste mensen slechts één keer per dag. Het is echter de vraag of dit iets natuurlijks is, of dat onze moderne samenleving ons op die manier heeft gevormd. Tegelijkertijd zegt bijna een derde van alle mensen dat ze niet genoeg slaap krijgen. 

Het geheim om dit slaaptekort in te halen? Een kort dutje! En of je nu even je ogen sluit op kantoor, even gaat liggen op de comfortabel bank in je mancave of gewoon naast je kids in de woonkamer begint te snurken: een powernap zou heel wat lichamelijke en geestelijke problemen op kunnen lossen. Een 10 tot 30 minuten durend dutje zou ons wiskundig vermogen stimuleren, maar ook logisch redeneren, onze reactiesnelheid, humeur, symboolherkenning en het zou ons tevens minder vermoeid maken. Daar komt nog eens bovenop dat slapen goed is voor ons hart, bloeddruk, stressniveaus en zelfs gewichtsverlies

De ideale powernap

De ideale powernap zou volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation overigens zo’n 20 minuten duren. Hierbij pluk je allerlei voordelen als een verbeterde alertheid, verbeterde prestaties en een beter humeur. Slaap je bijvoorbeeld weer 40 minuten, dan ontwikkel je wellicht zogenaamde ‘slaaptraagheid’ - beter bekend als dat gare groggy gevoel. Het herstel hiervan duurt vaak langer dan de voordelen die zo’n dutje biedt. En ook de tijd is van belang: een dutje ná 16.00 zou je normale nachtelijke slaap weer kunnen verstoren. 

Mocht je overigens geen 20 minuten tijd hebben om even je ogen te sluiten, dan hebben we goed nieuws voor je. Uit ander onderzoek is gebleken dat een kort dutje van 6 minuten - ook wel bekend als een ultra-short sleep episode - je langetermijngeheugen verbetert. Ook pleiten sommige slaapexperts voor dutjes van 60 minuten, wat weer goed zou zijn voor het verwerken van cognitief geheugen. En dan zijn er ook nog dutjes van 90 minuten, één complete slaapcyclus. Deze dutjes kunnen helpen bij creativiteit en emotioneel en procedureel geheugen. 

Kortom: hoe je het ook doet, een klein tukkie op kantoor of in je man cave is wellicht dé manier om gezond en oud te worden. Slaap lekker!

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.