opc_loader

Wensenlijst

Schrijf je nu in en ontvang onze nieuwsbrief

​​
Voor 16.00u besteld? Vandaag verzonden
​​
Snelle klantenservice Deskundig advies
​​
Altijd een groot aanbod Scherpe prijzen
​​
Nieuwste technieken Veilig betalen

Wordt dit de nieuwe naam voor Corona bier?

corona bier naam

Mocht je bij het woord ‘corona’ niet meer denken aan het verfrissende Mexicaanse bier, compleet inclusief een zonnig strand en een heerlijke zomerse sfeer, dan ben je niet alleen. De kans is groot dat het om zich heen slaande virus de naam Corona voor eeuwig heeft verpest en het je eerder zal doen denken aan quarantines en ziekenhuisbedden. Tijd voor verandering, vindt het bedrijf achter het merk. Zij overwegen het bier nu namelijk te hernoemen. 

Lees ook: Deze 5 onmisbare zaken heeft de wereld aan bier te danken

Corona stond voor zomers plezier

En dat is best slecht nieuws voor het biermerk.  De reclamemakers hebben namelijk in de Verenigde Staten net een geslaagde campagne achter de rug waardoor veel Amerikanen het bier associeerde met exotische stranden waar je luisterde naar de aanrollende golven en ondertussen een heerlijk fris Coronaatje achterover gooide. Vakantie, zomer, plezier en verfrissing - dat is waar Corona immers voor staat. De grote vraag is alleen of dat na deze grootschalige crisis nog steeds wel het geval is. 

Kortom: er is werk aan de winkel voor het drankconcern AB InBev, dat in 2015 eigenaar werd van Corona bier door een bedrag van 100 miljard dollar (!) over te maken op de bankrekening van Gruppo Modelo. Wantzelfs dankzij de enorme groei in publiciteit van de naam middels honderden of zelfs duizenden verschillende grappige plaatjes die voor het biermerk werden verspreid, lijken mensen massaal minder interesse te hebben in het bier. Zo kwam uit een onderzoek in de Verenigde Staten naar voren dat maar liefst 38% van alle Amerikanen zei geen Corona meer te willen drinken. 

Lees ook: 7 van de meest bizarre alcoholische dranken

Coronita als nieuwe naam?

Eén van de oplossingen die nu genoemd wordt, is het kiezen van een nieuwe naam voor het biermerk. Zo wordt er in sommige bronnen al gesproken over de naam Coronita, de naam die in Spanje al voor het drankje wordt gebruikt vanwege een geschil rondom handelsmerken. Maar sommige experts zeggen ook dat dát juist funest kan zijn voor het merk. “Het zou gevaarlijk zijn om de naam van zo'n krachtig merk te veranderen. Het zou niet alleen decennia van hard werken ongedaan maken, maar ook het gevoel van authenticiteit en geschiedenis van het bier - dat klanten ook prijzen - vernietigen”, zegt Tom Meyvis, professor marketing aan de Stern School of Business, aan de New York University. 

Kortom: de toekomst van het biermerk is nog onduidelijk. Maar mocht je straks geen Corona biertje op de kop kunnen tikken, dan raden we aan gewoon lekker zelf je bier te brouwen. Véél leuker, én lekkerder. 

Terug