opc_loader

Wensenlijst

Schrijf je nu in en ontvang onze nieuwsbrief

​​
Voor 16.00u besteld? Vandaag verzonden
​​
Snelle klantenservice Deskundig advies
​​
Altijd een groot aanbod Scherpe prijzen
​​
Nieuwste technieken Veilig betalen

Wordt alcoholvrij bier écht het bier van de toekomst?

alcoholvrij bier

Nu de wereld zich steeds meer bewust wordt van het realiseren van een gezonde levensstijl, lijkt dit ook effect te hebben op de markt voor alcoholische dranken. Zo voorspelt het marktonderzoeksinstituut IWSR, een belangrijke bron van gegevens en analyse van de wereldwijde markt voor alcohol, dat de jaarlijkse omzet voor niet-alcoholisch bier de komende jaren sterk toe zal nemen. Maar hoe zit dat nou eigenlijk? Is alcoholvrij-bier écht de toekomst van bier drinken?

Lees ook: Aston Martin & Bowmore komen met fles whisky van 55.000 euro

46,5 miljoen hectoliter

En dat de markt voor dit type bier groot is, dat moge duidelijk zijn. Volgens Euromonitor International bedroeg de wereldwijde verkoop van alcoholvrij bier en alcoholvrije gemengde bierdranken twee jaar geleden ruim 40,91 miljoen hectoliter (hecto=100). Dit was ‘slechts’ 33,56 miljoen hectoliter in 2015, 35,77 miljoen hectoliter in 2016 en 37,66 miljoen hectoliter in 2017. Het marktonderzoeksinstituut verwacht dat het succesverhaal van deze alcoholvrije dranken zal voortduren, met een geschatte omzet van ruim 46,50 miljoen hectoliter voor 2020.

En als we kijken naar Europa, dan lijkt het erop dat Duitsland op dit moment de absolute topper is op gebied van alcoholvrije bieren. De Duitse brouwerijvereniging schatte de productie voor 2018 op 6,04 miljoen hectoliter. Woordvoerder Marc-Oliver Huhnholz: "De vraag overtrof dat jaar zelfs onze optimistische prognoses." Het segment groeide bijna 13 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Niet-alcoholische Radler dranken en andere alcoholvrije gemengde bier dranken verkochten zo’n 19 procent meer dan voorheen, en die stijging lijkt alleen maar door te zetten.

Lees ook: Ryan Reynolds verkoopt Aviation Gin voor meer dan half miljard euro

Automobilisten- en sportersbier

 Kijkend naar de trend door de jaren heen, is het duidelijk dat de run op alcoholvrije dranken in Duitsland in 2008 vrij traag op gang kwam, ondanks verschillende eerdere pogingen. De afzet bedroeg toen ongeveer 2,3 miljoen hectoliter. In 2010 bereikte de verkoop de grens van 3 miljoen hectoliter. In 2012 bedroeg de productie 4,14 miljoen hectoliter. In 2015 was dat 5,24 miljoen hectoliter. Tussen 2017 en 2018 deed zich een grote sprong voor: van 5,49 miljoen naar 6,04 miljoen hectoliter.

Huhnholz: “Inmiddels is elke 15 liter bier dat in Duitsland wordt geproduceerd, alcoholvrij. Dat maakt Duitse brouwers wereldleider in de productie van alcoholvrij bier. We verwachten dat het marktaandeel van alcoholvrij bier zal groeien van ongeveer 7 procent vandaag naar 10 procent in de komende jaren, op basis van een totale markt van 94 miljoen hectoliter.” Het eerste alcoholvrije bier dat in Duitsland werd ontwikkeld, werd gelanceerd als de Aubi, ook wel het automobilistenbier genoemd. Maar vandaag de dag drinken niet alleen automobilisten alcoholvrij bier. Mensen associëren de consumptie van alcoholvrij bier nu over het algemeen met verantwoordelijkheidsgevoel, plezier, gezondheid en fitheid.

Lees ook: Zo bereid je je humidor voor op het bewaren van je favoriete sigaren

Een studie die de grote verschuiving in de mening over alcoholvrij bier weerspiegelt, werd uitgevoerd door Webbosaurus. In de studie werden de 10 grootste brouwerijen in Duitsland en 48 andere ambachtelijke bierbrouwerijen online beoordeeld. De vraag die werd gesteld: wat zijn de meest populaire biermerken? Erdinger was een merk dat naar voren kwam. Philipp Rodewald, president van Webbosaurus, geeft deze verklaring: “Het was vooral het alcoholvrije aspect dat Erdinger een positieve kijk op het sociale web bezorgde. De marketing- en sponsoringactiviteiten positioneren het merk als een gezond bieralternatief, vooral onder hardlopers."

Wat denk jij? Wordt alcoholvrij-bier écht het bier van de toekomst? Of zwaait deze hype snel weer voorbij? 

Terug